مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶
۰ نفر

استاندار خوزستان وعده ساخت خانه‌های زلزله‌زده شهرستان اندیکا در خوزستان را تا ۶ ماه دیگر داده است.

باران و زلزله

نادره وائلی‌زاده- همشهری آنلاین:
 

نخستین باران پاییزی در خوزستان، نگرانی از اسکان روستاهای زلزله‌زده در شمال‌شرق این استان را بیشتر کرده است. بارندگی در حالی از روز جمعه بر ویرانه‌های بازمانده از زمین‌لرزه آغاز شد که روستاییان هنوز سرپناهی ندارند.

زمین‌لرزه ۱۲ مهر به بزرگی ۵.۷ ریشتر مرز خوزستان و چهارمحال‌وبختیاری را لرزانده و ۴ زمین‌لرزه و ۱۰ پس‌لرزه دیگر بعد از آن از خانه‌های سنگی روستایی اندیکا خرابه‌ای برجای گذاشته است. براساس گزارش استانداری خوزستان، این زمین‌لرزه‌ها به ۱۳۰ روستا و حدود ۴ هزار واحد مسکونی خسارت وارد کرد.
 تخریب خانه‌ها همزمان با آغاز فصل سرما مشکل اسکان در روستاهای محروم و صعب‌العبور این منطقه را دوچندان کرده است. از سوی دیگر بیش از ۸۰ مدرسه در این زلزله‌ها خسارت دیده‌اند که با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید، سرنوشت دانش‌آموزان این مدارس نیز در ابهام است.

اندیکا با حدود ۸۰هزار نفر جمعیت و ۵۹۵ روستا در شمال‌شرق خوزستان واقع شده است و ۹۰ درصد جمعیت آن در روستاها و مناطق عشایری زندگی می‌کنند و با توجه به مشکلات این منطقه بعد از زلزله، رئیس‌جمهوری جمعه ۷ آبان در دومین سفر سرزده به خوزستان به مناطق زلزله‌زده اندیکا سفر کرد.

باران و سرما در کمفه
یکی از اهالی روستای «کمفه» در بخش چلوی شهرستان اندیکا می‌گوید: بارندگی از روز جمعه شروع شده و به‌زودی شاهد بارش برف هم خواهیم بود. با اینکه هوا سرد شده، اما هنوز اهالی روستا سرپناهی ندارند و زیر درختان و اطراف خانه‌هایی که در زلزله خراب شده یا در چادرهای عشایری زندگی می‌کنند. دام‌های روستایی نیز جایی برای ماندن ندارند.

کیوان حسنوند با بیان اینکه شرایط «کمفه» به‌دلیل اینکه در منطقه مرتفع‌تر و صعب‌العبوری قرار دارد، از دیگر روستاها سخت‌تر است، می‌افزاید: مسئولان کمتری برای بازدید به اینجا آمده‌اند و کمک‌های کمتری به این روستا شده است. وعده‌هایی که مسئولان برای بازسازی و تعمیر خانه‌ها داده‌اند، هنوز عملی نشده است. هلال‌احمر مقداری آذوقه آورده و یک‌بار یکی از خیران موادغذایی توزیع کرده است. چادرهایی که هلال احمر برای ما آورده ۲ متری است و مناسب سکونت در این منطقه نیست.

حسنوند ادامه می‌دهد: این روستا یک دبستان دارد که گاهی برای تدریس سربازمعلم می‌فرستند، ولی امسال معلم نداریم و مدرسه هنوز فعال نشده است. با توجه به اینکه مشکل اسکان اهالی حل نشده، امسال وضعیت دانش‌آموزان و معلم بلاتکلیف است. البته این روستا قبل از زلزله هم محروم و از کمترین امکانات زندگی بی‌بهره بود.

مهاجرت زلزله‌زدگان
یکی دیگر از اهالی روستای سوسن در اندیکا نیز به همشهری می‌گوید: تعداد زیادی از اهالی روستا که خانه‌هایشان در زلزله تخریب شده به‌دلیل نداشتن سرپناه و سرد شدن هوا ناچار به مهاجرت شده و با دام‌های خود به شوشتر، گتوند و مسجدسلیمان رفته‌اند. از ۶۵ خانه این روستا حدود ۴۵ خانه به کلی تخریب شده است و بقیه ترک برداشته‌اند و فقط ۷ خانه سالم مانده است. تاکنون حدود ۱۸ خانوار نیز مهاجرت کرده‌اند.

نیازعلی‌خان سهرابی با گله‌مندی از بی‌عدالتی در امدادرسانی‌ها می‌افزاید: برخی مسئولان برای بازدید از روستا آمده‌اند، سپاه و هلال‌احمر نیز بسته‌های غذایی توزیع کرده‌اند، اما هم‌اکنون مشکل اصلی مردم سرپناه است؛ به‌ویژه در زمان بارندگی که دیگر نمی‌توانند به زندگی زیر درختان ادامه دهند.

سهرابی با اشاره به آسیب‌دیدگی تنها مدرسه این روستا اضافه می‌کند: بعضی از دانش‌آموزان به مدرسه می‌روند، اما برخی دیگر همراه خانواده‌هایشان مهاجرت کرده‌اند که مشخص نیست بتوانند باز هم به مدرسه بروند و درس بخوانند. زلزله همه‌چیز را برهم زده و شاید خیلی از دانش‌آموزان ترک‌تحصیل کنند.

چادرهایی برای باران
رئیس شورای روستای «آبچندار» در بخش چلو نیز به همشهری می‌گوید: همه خانه‌های این روستا ترک برداشته و زندگی در آنها خطرناک است، اما چون هوا سرد شده و سرپناهی نداریم، ناچار به سکونت در آنها هستیم. این روستا حدود ۶۵ خانه دارد که با سنگ، گل و چوب ساخته شده و استحکام ندارند؛ بنابراین نیاز است چادرهای مناسبی به اهالی داده شود تا در زمان بارندگی در آنها پناه بگیرند.

جمعه شهبازی اضافه می‌کند: این روستا یک مدرسه پیش‌ساخته دارد که در این زلزله آسیب ندیده و اکنون با ۲ معلم فعال است.

بی‌سرپناه در کوهستان
زلزله‌ها چهره محرومیت اندیکا را بیش از پیش نشان داده. بیشترین خسارت به بخش چلوی این شهرستان وارد شده است. به‌گفته بخشدار چلو، از جمعیت ۹۹۴۵ نفری این بخش ۷ هزار نفر در معرض خسارت زلزله بودند و اکنون آواره هستند.

بخشدار چلوی شهرستان اندیکا با اشاره به دستور رئیس‌جمهوری برای تسریع در بازسازی مناطق زلزله‌زده به همشهری می‌گوید: از جمعه که بارندگی شروع شد، اهالی روستاهای زلزله‌زده در سختی هستند و نیاز مبرمی به چادر دارند؛ البته چادرهایی که مناسب این منطقه باشد؛ زیرا مردم از هیزم و بخاری نفتی در زمان سرما استفاده می‌کنند. باتوجه به سرمای شدید کانکس هم در بعضی از مناطق جوابگو نیست؛ البته برای برخی مناطق پیشنهاد تامین کانکس دادیم که هنوز پاسخ داده نشده است.

غلامرضا قادری با اشاره به تشکیل ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده و آغاز آواربرداری می‌افزاید: قرار است ۶۰۰ آغل برای دام‌ها و یک انباری در کنار آنها توسط سپاه ساخته شود که این کار آغاز شده است. با توجه به اینکه این مناطق کوهستانی و جنگلی است، بازسازی منازل درصورت موافقت سازمان محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها آغاز می‌شود. توزیع بسته‌های غذایی انجام شده، اما هم‌اکنون مهم‌ترین مشکل اسکان موقت روستاییان است و خیران و سازمان‌های مردم‌نهاد و هلال‌احمر باید در این زمینه کمک کنند.

وی با بیان اینکه ۲۳ مدرسه در بخش چلو خسارت دیده است، اضافه می‌کند: ۷ مدرسه کاملا تخریب شده که برای آنها چادر اختصاص داده شده و بقیه باید تعمیر شوند.

خسارت به ۸۴ مدرسه
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان به همشهری می‌گوید: ۸۴ مدرسه بر اثر زلزله دچار خسارت شدند که ۶۰ مدرسه در اندیکا و ۲۴ مدرسه در ایذه قرار دارد.

علی قربانی می‌افزاید: ۴ مدرسه در ایذه نیاز به احداث و مابقی تعمیری هستند که گزارش آنها به وزارت کشور ارسال شده است و درصورت تصویب در هیأت دولت و اختصاص اعتبار اقدامات آغاز می‌شود.

وی اضافه می‌کند: در اندیکا ۴۸ مدرسه نیازمند تعمیرات هستند که عملیات ۱۰ مدرسه آغاز شده و تعمیر مابقی مدارس با کمک گروه‌های جهادی و کمک ۲ میلیاردتومانی بنیاد برکت شروع می‌شود. تلاش می‌شود کار مدارس تعمیری تا یک‌ماه آینده به اتمام برسد. همچنین ۱۲ مدرسه در اندیکا باید بازسازی شود.

 ۳ مدرسه ۶ کلاسه از آنها در مالکیت سد شهید عباسپور در کوشک هستند که قرار است اعتبار آنها از اعتبارات بحران تامین شود که درصورت تصویب هیأت دولت و انتقال مالکیت به وزارت آموزش و پرورش آمادگی بازسازی آنها را داریم. بازسازی ۲ مدرسه که راه دسترسی دارند با کمک خیران آغاز شده که پیش‌بینی می‌کنیم طی ۴ ماه به اتمام برسد.

برای ۷ مدرسه دیگر نیز با توجه به نبود جاده دسترسی، کانکس تهیه کردیم که در حال رایزنی برای انتقال آنها به‌صورت هلی‌برد به منطقه هستیم.

وعده‌هایی برای بازسازی
اهالی روستاهای زلزله‌زده در بازدید روز جمعه رئیس‌جمهوری خواستار تسریع در امدادرسانی با توجه به در پیش بودن فصل زمستان شدند. سیدابراهیم رئیسی نیز دستور تسریع در بازسازی راه‌های روستایی، پرداخت خسارت دام‌های تلف شده و تکمیل و تجهیز بیمارستان اندیکا را صادر و رئیس بنیاد مستضعفان نیز تامین ۲۰هزار تن سیمان مورد نیاز مناطق زلزله‌زده اندیکا را تقبل کرد. همچنین این بنیاد تامین ۳ هزار یخچال و بخاری، یک‌هزار و ۵۰۰ فرش ماشینی ۹متری، ۲ هزار بسته معیشتی و ساخت ۱۰۰ واحد مسکونی برای مددجویان و ۴۵۰ واحد مسکونی محرومان منطقه را عهده‌دار شده است.

وزیر کشور نیز عصر جمعه در نشست قرارگاه بازسازی مناطق زلزله‌زده اندیکا بر ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی و تامین آب این مناطق تأکید کرد. رئیس سازمان مدیریت بحران هم گفت که هیچ‌یک از دستگاه‌های اجرایی کشوری، استانی و شهرستانی در بازسازی مناطق زلزله‌زده اندیکا معطل اعتبار نمی‌مانند و براساس قوانین وظیفه دارند کار خود را انجام دهند. همچنین استاندار خوزستان اعلام کرد که محل اسکان موقت زلزله‌زدگان و مکان نگهداری دام آنها تا یک‌ماه آینده آماده شده و خانه‌های خسارت‌دیده نیز تا ۶‌ماه آینده احداث می‌شود. به‌گفته صادق خلیلیان، ۹۸۰واحد مسکونی که در زلزله تخریب شده، دوباره ساخته می‌شود و ۱۹۵۰ واحد نیز به بازسازی نیاز دارند.

کد خبر 635085

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha